Jak często jeść mięso?

Czy mięso jest niezbędnym elementem diety? Jakie są jego wady? A może zupełnie powinniśmy z niego zrezygnować? Argumentów zarówno za jaki i przeciw jedzeniu mięsa jest wiele – poniżej przedstawiano najważniejsze z nich.

Mięso białe vs. mięso czerwone

Podział na mięso białe i mięso czerwone nie jest dla większości z nas wystarczająco intuicyjny. Klasyfikacji do jednej z grup dokonuje się przede wszystkim na podstawie zawartości tłuszczu, a niekoniecznie barwy samego mięsa. Mięsa białe zawierają mniej tłuszczu oraz są lepszym źródłem zdrowszych dla naszego organizmu nienasyconych kwasów tłuszczowych. Do tej grupy zaliczamy: mięso z kurczaka i z indyka, cielęcinę, mięso z królika. Mięsa czerwone – zazwyczaj bardziej kaloryczne od mięs białych – to m.in. wołowina, wieprzowina, gęś, kaczka, baranina.

Zalety mięsa

Mięso jest doskonałym źródłem białka. Jedząc je dostarczamy naszemu organizmowi niezbędne aminokwasy, których nie jest w stanie sam wytworzyć. Białko pochodzenia zwierzęcego jest zazwyczaj lepiej przyswajalne niż to pochodzenia roślinnego.

Mięso jest głównym produktem, którego spożycie zapewnia odpowiednią podaż żelaza. Co więcej, żelazo pochodzenia zwierzęcego (hemowe) jest lepiej przyswajalne niż roślinne (niehemowe). To dlatego, u wegetarian częściej stwierdza się anemię z niedoboru żelaza, nawet kiedy ich dieta obfituje w żelazo roślinne.

Mięso jest źródłem wielu witamin, m.in. witamin z grupy B, które odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.

Wady mięsa

Spożywanie dużej ilości mięsa, szczególnie czerwonego, przyczynia się do powstawania miażdżycy i rozwoju poważnych chorób sercowo-naczyniowych, które są wiodącą przyczyną śmiertelności w Polsce. Smakosze mięsa na ogół jedzą mało warzyw i owoców, przez co są narażeni na niedobory wielu witamin i minerałów. Sugeruje się, że częste spożycie czerwonego mięsa zwiększa ryzyko zachorowania na choroby nowotworowe – raka jelita grubego i raka odbytu.

Jak często jeść mięso?

Białe mięso zaleca się jeść maksymalnie 2-3 razy w tygodniu, czerwone natomiast jak najrzadziej, najlepiej raz w miesiącu. U osób z nadwagą lub otyłością zaleca się całkowite wykluczenie czerwonego mięsa z diety. Dobry zamiennikiem dla białego mięsa są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe ryby. Całkowita rezygnacja z mięsa jest możliwa, ale tylko jeśli dieta wegetariańska będzie odpowiednio zbilansowana, bez narażania organizmu na niedobory.

Zobacz też:

Dieta tarczycowa, czyli o żywieniu w chorobach tarczycy

Czy warto stosować dietę ketogeniczną?

Niedobór żelaza – FAQ

Najpopularniejsze diety

Otyłość – dlaczego jest niebezpieczna?

Źródło:

Domingo, José L, and Martí Nadal. “Carcinogenicity of consumption of red meat and processed meat: A review of scientific news since the IARC decision.” Food and chemical toxicology : an international journal published for the British Industrial Biological Research Association vol. 105 (2017): 256-261. doi:10.1016/j.fct.2017.04.028

Turner, Nancy D, and Shannon K Lloyd. “Association between red meat consumption and colon cancer: A systematic review of experimental results.” Experimental biology and medicine (Maywood, N.J.) vol. 242,8 (2017): 813-839. doi:10.1177/1535370217693117

Salter, A M. “The effects of meat consumption on global health.” Revue scientifique et technique (International Office of Epizootics) vol. 37,1 (2018): 47-55. doi:10.20506/rst.37.1.2739

prevPOPRZEDNI ARTYKUŁNASTĘPNY ARTYKUŁnext